AIDA

Välkomna med på bussresan till Stockholmsoperans Aida i höst den 27 oktober 1500 med avresa klockan elva.

Det blir en operaresa ungefär som förra året med avresa vid elva och någon timme fri i Sthlm för egen lunch och sedan opera klockan 1500 med cirka tre timmars speltid med pausen (du kan boka eget kaffe i förväg) och därefter hemresa med ankomst lite före åtta på kvällen, borde det bli.

Vi har reserverat 50 fina biljetter på parkett så att vi ska se bra och sitta bra utan att behöva gå i trappor och i smala gångar på raderna.

Vänner och bekanta får tas med, så att vi fyller bussens alla femtio platser.

Pris för buss och fin biljett på parkett blir 795 kr. Du anmäler dig själv och gärna också dina vänner bindande genom att betala in 795 per person till postgiro 108 749-3 och senast den i början av augusti. 

Alla våra 50 biljetter är dock sedan länge bokade.

 

Några av er har kanske redan sett denna Aida på plats eller via direktsändning. Men vi vet att många då det var direktsändning i mars i stället var på konsert med Filharmoniska Sällskapet. Nu är det dessutom nya internationella sångare i flera av de största rollerna – Maria Katzarava gör som Aida vad jag vet sin Sverigedebut och kan bli en sensation.

Och just Aida kan man se och höra många gånger eftersom denna opera är ständigt aktuell, tyvärr får man väl tillägga.

—-

Mer information från Operans hemsida:

Verdis AIDA – en triumf på Kungliga Operan

Kan kärleken övervinna allt? Mot en kuliss av krig, religion och makt håller ett samhälle på att falla samman. Här hittar vi unga Aida, mitt i korselden mellan två stridande parter och fångad av fienden. Mot allt förnuft förälskar hon sig i Radamès. Vi ser den omöjliga men obevekliga kärleken mellan två unga människor kämpa mot en fullständigt kaotisk verklighet.

Giuseppe Verdis Aida är en komplex och innerlig kärlekshistoria fylld av konflikter på flera plan. Den utspelar sig mot en kuliss av krig, fanatism, slaveri och martyrskap – episk i storlek, men hela tiden nära känslorna. Operan hade premiär 1871 i Kairo och blev snabbt ett av operarepertoarens mest älskade alster. Verdi sa själv att Aida är ”mer intensivt, mer dramatiskt” än något av hans andra verk. Efter den kritikerrosade succén Nixon in China är regissör Michael Cavanagh tillbaka med ytterligare en laddad produktion där dramat står i centrum. Vanligtvis är handlingen i Aida förlagd till faraonernas Egypten, men i den här uppsättningen ligger fokus på nutidens påtryckningar och den inre oro som slukar de hjältemodiga men sårbara människorna. Berättelsen om Aida griper in i dagens samhällsutveckling där det pågår krig, politiska kriser och starka uppdelningar mellan olika grupper.

Föreställningsdatumet lörd den 27 okt kl 1500

Medverkande

Kungen

Lennart Forsén

Amneris

Miriam Treichl

Aida

Maria Katzarava

Radamès

Andrea Carè

Ramfis

Alessio Cacciamani

Amonasro

Johan Edholm

En budbärare

Jihan Shin Daniel Ohlmann

En prästinna

Jessica Forsell

Dirigent

Julia Jones

Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet

Maria Katzarava

Maria Katzarova fick internationell uppmärksamhet med första pris och ”Zarzuela Prize” vid ”Placido Domingo Operalia World Competition” 2008. Hon har också fått utmärkelsen ”Carlo Bergonzi-priset” vid Francisco Viñas International Competition; ”Oscar della Lirica” ​​vid Arena di Verona 2010 och ”Miami Life Awards” som ”Bästa kvinnliga sångare av 2014”.

Maria Katzarava är född i Mexico City år 1984, och är av georgisk-mexikanskt ursprung. Hon debuterade 2006 i Mexico City på Palacio de Bellas Artes, i rollen som Stéphano i Gounods Roméo et Juliette, med Rolando Villazón och Anna Netrebko. 2010 gjorde hon sin europeiska debut som Juliette – en av hennes paradroller – i franska St. Etienne, och samma år sjöng hon sin första Gilda i Verdis Rigoletto med Teatro Regio of Parma på sin turné till Kina och därefter i Mexico. Andra framträdanden inkluderar hennes debut på Teatro di San Carlo i Neapel som Valencienne i Glada änkan. Säsongen 2010-2011 debuterade Katzarava på Royal Opera House Covent Garden, Teatro alla Scala i Milano, Opéra de Lausanne Florida Grand Opera, Teatro Filarmonico i Verona, St. Etienne och i Moskva.

Andra viktiga roller är Puccinis Musetta; Bellinis Amina; Beethovens Marzelline och Donizettis Lucia. 2013 gjorde hon sin första Violetta (La traviata) på Grand Théâtre de Genève.. Under 2012/2013 gjorde Katzarava sin debut på Teatro Petruzzelli i Bari som Isabella i Aubers La Muette de Portici. I juli 2013 debuterade hon på Teatro Lirico di Cagliari och sjöng sin första Suzel i Mascagnis L’Amico Fritz. Hon följde med Teatro alla Scala på turné till Japan där hon sjöng Gilda i Verdis Rigoletto. Engagemang för 2013/2014 inkluderade debuter i roller som Nedda i Leoncavallos Pagliacci på Fondazione Sinfonica Petruzzelli i Bari; Manon i Massenets opera på Palacio de Bellas Artes; Liù i Puccinis Turandot på Teatro Lirico di Cagliari och Mimì i Puccinis La Bohéme.

2016 debuterade hon på Gran Teatre del Liceu i Barcelona med sin första Desdemona i Verdis Otello, och som Micaëla i Bizets Carmen på Teatro Comunale i Bologna.

Andrea Carè

Den italienske tenoren Andrea Carè, som bl a studerat för Luciano Pavarotti och Raina Kabaivanska, vann Spoleto International Opera Competition 2005. Carè har sedan dess sjungit på några av världens mest framträdande operascener, som Teatro alla Scala, Covent Garden, San Carlo i Neapel, Deutsche Oper, La Fenice i Venedig, Hamburgische Staatsoper, Teatro del L’opera di Roma, Grand Théâtre de Genève, Kungliga Operan, Petruzzelli di Bari, Comunale di Bologna, Opéra du Rhin de Strasbourg, G. Verdi di Trieste, Teatro Reggio di Torino, Peking, Canadian Opera Company, Savonlinna Festival m fl.

Han har arbetat med dirigenter som Daniele Callegari, Paolo Arrivabeni, Bruno Bartoletti, Riccardo Chailly, Gianandrea Noseda, Evelino Pidò, Domingo Hindoyan, Piergiorgio Morandi, Daniel Oren and Pinchas Steinberg, för att nämna några.

Han har bl a rolldebuterat som Ismaele (Nabucco) på Covent Garden. Engagemang: titelrollen iDon Carlo, Stiffelio, Samson och Sigurd samt andra framträdande roller som Gustavo Maskeradbalen, Cavaradossi i Tosca, Macduff i Macbeth, Enzo Grimaldo i La Gioconda, Pollione i Norma, Giasone i Medea, Alfredo i La Traviata, Pinkerton i Madama Butterfly och Ctirad i Šárka.  En paradroll är Don José i Carmen som han gjort med Singapore Symphony Orchestra, Bolsjojteatern i Moskva och inte minst Royal Opera House Covent Garden.

På senare tid har han framträtt i Iris vid Festival de Radio France i Montpellier och Don Carlo med Opera du Rhin. Säsongen 2015/16 avslutade han med Radamès i Aida vid Tanglewood Festival i Boston.

Aktuella engagemang: Carmen vid Royal Opera House, Fedora och Jenufa på Kungliga Operan, Tosca vid Finnish National Opera och Michigan Opera Theatre, Madama Butterfly, Carmen and Don Carlo vid Teatro Real Madrid. Han återvänder till Liceu (Barcelona) för att medverka i La Gioconda och på La Monnaie (Bryssel) med Aida och La Gioconda.

Han medverkar på DVD i Nabucco från Royal Opera House tillsammans med Placido Domingo (Sony Classical 2015).


ORIGINALHANDLINGEN I AIDA

Akt 1

Egypten förbereder sig inför kriget mot Etiopien och översteprästen Ramfis har just besökt templet för att få veta vem Isis ska utnämna till befälhavare. Den unge Radamès hoppas att det ska bli han, eftersom en seger troligen skulle ge honom möjlighet att gifta sig med den etiopiska tjänarinnan Aida, dotter till Amonasro, Etiopiens kung. Aida och Radamès älskar varandra i smyg. Den egyptiska prinsessan Amneris är i sin tur förälskad i Radamès och försöker på olika sätt ta reda på hans känslor. Men varken Aida eller Radamès avslöjar något om vad de känner.
En budbärare meddelar att etiopierna är på väg att anfalla och står nära den egyptiska gränsen anförda av kung Amonasro. Radamès utses till befälhavare och det egyptiska folket hyllar soldaterna inför avfärden och Aida rycks med i hyllningsropen. Först när Radamès och hela hären gett sig av inser Aida att denna seger kommer att leda till undergång för hennes eget folk.
I templet överräcker översteprästen det heliga svärdet till Radamès.

Akt 2

Amneris väntar otåligt i sitt gemak på att Radamès ska återvända och hoppas att han då äntligen ska få gifta sig med henne, som belöning för sina prestationer under kriget. När Aida dyker upp väcks Amneris svartsjuka och hon ljuger för Aida om att Radamès redan stupat i kriget. Aida blir förkrossad, men då Amneris tar tillbaka vad hon sagt, ser Amneris hur Aidas sorg byts till glädje och förstår vad hon redan anat: att Aida är hennes kärleksrival.
De avbryts av jubelrop och Amneris ger sig av för att delta i segerceremonin.
Under folkets jubel återvänder Radamès och hans soldater med de etiopiska krigsfångarna, däribland Aidas far Amonasro. Aida känner igen sin far men Amonasro befallar henne att inte avslöja han rätta identitet. Radamès ber den egyptiske kungen om nåd för fångarna. Trots högljudda protester från de egyptiska prästerna går kungen honom till mötes och friger fångarna, men med ett ultimatum: Aida och Amonasro ska bli kvar som gisslan. Som belöning för krigsinsatserna ger kungen sin dotter Amneris till Radamès.

AKT 3

Samma natt möts Amneris och Ramfis i Isistemplet vid Nilens strand för att vaka och be före vigseln. Här har också Aida och Radamès stämt möte. Innan Radamès kommer, dyker istället Amonasro upp för att övertala sin dotter att få Radamès att avslöja var den egyptiska armén befinner sig så att Amonasro och hans soldater kan ligga bakhåll. Aida slits mellan lojaliteten till sitt land och kärleken till Ramadès . När Radamès kommer förklarar han för Aida att han ska bege sig ut i en sista strid, sedan återvända som hjälte och begära att få gifta sig med den han älskar, Aida. Aida försöker i stället att övertala honom att fly tillsammans med henne för att rädda deras kärlek. Radamès säger ja och avslöjar att passet vid Napata ännu är obevakat. Amonasro, som legat gömd och lyssnat stiger fram ur sitt gömställe. Nu vet han vilken väg han ska ta för sina etiopiska trupper. I samma stund kommer Amneris och Ramfis ut ur templet och Radamès inser att han har förrått sitt eget land. Amneris anklagar honom för förräderi. Medan Aida och Amonasro flyr, fängslas Radamès.

AKT 4

Amneris ångrar att hon angivit Radamès och erbjuder honom friheten om han vill glömma Aida. Men han vägrar att försvara sig vid rättegången och blir dömd att begravas levande under Isistemplet. När stenen sluts över gravvalvet upptäcker Radamès att det är någon annan där. Aida har smugit sig in för att få vara med sin älskade. Tillsammans tar de avsked av livet.

 

Annonser